Revised Payment Service Directive (PSD2) ble innført i EU 13. januar 2018, og ble innført i Norge 1. april 2019. PSD2-direktivet regulerer betalingsformidlingen i EU og EØS, og med kunders samtykke kan tredjeparter hente kontoinformasjon og tilby betalingstjenester utenfor bankers digitale betalingsløsninger.
PSD2-formålet
EU-direktivet er utviklet for å øke markedskonkurranse, redusere risiko for svindel, beskytte kunders data, samt fremme innovasjon. PSD2-direktivet legger til rette for at også brukere uten betalingskort eller nettbank kan benytte seg av digitale betalingstjenester fra sin private betalingskonto.
Sikkerhet
Tredjepartsaktører (andre leverandører av betalingstjenester enn banker) vil være underlagt de samme autorisasjons- og sikkerhetskrav som banker. Tredjepartsaktører vil kunne samle kontoinformasjon på ett sted, på tvers av både banker og andre betalingstjenester.
Nordic Corporate Bank ønsker å bidra med å effektivisere brukeropplevelsen. Banken inviterer derfor tjenestetilbydere til å teste ut Bankens PSD2 APIer med en søknad til vår kjernebankleverandør SDC. Les mer her.
For å lese mer om PSD2, se Finans Norges nettsider.
AML og Hvitvaskingsloven
Nordic Corporate Bank ASA driver rapporteringspliktig virksomhet, og er etter hvitvaskingsloven av 1. juni 2018, nr. 23 med tilhørende forskrift samt veiledere fra Finanstilsynet pålagt å treffe risikobaserte, forebyggende tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Tiltakene skal gjenspeile Bankens virksomhet. Videre er Banken etter samme regelverk pålagt å foreta løpende oppfølging av kundeforhold og mistenkelige transaksjoner samt å rapportere til Økokrim dersom mistanke ikke kan avkreftes. Banken er også pliktig til å ha forsvarlige kontroll- og informasjonsrutiner internt, herunder opplæringsprogram for sine ansatte. En særskilt person skal utpekes som bankens hvitvaskingsansvarlig, AML-Manager.
Bankens Policy for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, Anti Money Laundering-policy, pålegger Banken å gjennomføre risikobaserte kundetiltak på bankens kunder og deres tilknyttede parter. Policyen med tilhørende instrukser/retningslinjer og rutiner (Rutinene) støtter Bankens verdier om å forhindre/forebygge misbruk av Banken og Bankens kunder til økonomisk kriminalitet. Rutinene skal sikre at Banken etterlever gjeldende nasjonalt og internasjonalt regelverk for hvitvasking og terrorfinansiering.
Bankens AML-policy er besluttet av Bankens styre. Trude S. Eidsheim er utpekt som Bankens AML-Manager.
GDPR
Les mer om GDPR og personvern på en egen side her.
MIFID II – Lov om verdipapirmarkedet
Regelverket skal øke forbruker- og investorbeskyttelsen
Verdipapirloven bygger på et EU-direktiv som forkortes til MIFID (Markeds in Financial Instruments Directive). På grunn av direktivet har de fleste landene i Europa de samme grunnleggende reglene for handel med verdipapir. Den viktigste årsaken til at reglene finnes er å beskytte for deg som kunde. Den 3. januar 2018 ble direktivet ytterligere forsterket når MIFID II ble innført. Lovendringen kom som en konsekvens av finanskrisen i 2008. Målet med MIFID II er å forbedre forbruker- og investorbeskyttelsen og å skjerpe konkurransen i finansbransjen.
Det nye regelverket gjør at alle selskaper som handler med verdipapir må ha en global identifiseringskode, også kalt LEI.
Fra og med den 3. januar 2018 må alle selskaper som handler med verdipapir ha en global identifiseringskode (Legal Entity Identifier, LEI). Målet er å gjøre finansmarkedet mer transparent og å redusere risikoen for markedsmisbruk. I tillegg vil det effektivisere tilsyn fra Finanstilsynet og andre tilsynsmyndigheter. Merk at det ikke vil være mulig å handle med verdipapir etter 3. januar 2018 uten å registrere LEI-nummer.
LEI-nummer kan du registrere her: https://www.nordlei.org/
Interessekonflikter
Selv om NCB alltid gjør sitt beste å unngå interessekonflikter, har vi en streng intern policy ved håndtering av interessekonflikter. En interessekonflikt kan oppstå når NCB ved utførelse av en tjeneste har en økonomisk interesse som strider mot kundens interesse. For eksempel kan NCB utføre tjenester for ulike kunder og disse har motstridende interesser. NCB skal identifisere alle interessekonflikter, samt forhindre at kundenes interesser påvirkes negativt av interessekonflikter. NCB har rutiner for å identifisere og unnvike potensielle interessekonflikter. Utover dette inneholder den nye loven regler som begrenser NCB fra å ta imot og beholde enkelte godtgjørelser ved levering av visse tjenester, for å unngå interessekonflikter.
Sikringsfondet
Nordic Corproate abnk er en norsk bank og medlemmer av Bankenes Sikringsfond. Alle innskudd er garantert med inntil 2 millioner NOK.
Les mer om Bankenes Sikringsfond her og nye endringer som trer i kraft pr 1. januar 2019.