Samfunns­ansvar

Redegjørelse 2025

Nordic Corporate Bank ASA («Banken») er en bank for mellomstore bedrifter og deres eiere, hvor hovedmarkedet er basert i sentrale områder på Østlandet og i byene Bergen, Stavanger og Trondheim. Banken yter sikrede kreditter til sine kunder, og definerer kvalitet som kompetanse, kundetilpassede løsninger, forutsigbarhet og tid. Banken begrenser klima- og kredittrisiko betydelig ved å ekskludere næringer som er karakterisert av høye klimagassutslipp, høy overgangsrisiko og høye forventede tap i et stress-scenario. Banken yter derfor ikke kreditter til næringene olje og gass, oljeservice, sjøfart, luftfart, veitransport, industri, bergverk eller jordbruk.

I tråd med åpenhetsloven gjennomfører Banken aktsomhetsvurdering i henhold til OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv med fokus på anstendige arbeidsvilkår og menneskerettigheter. Det betyr at Banken identifiserer, prioriterer, forebygger og håndterer eventuelle negative virkninger som oppstår direkte i Bankens egen virksomhet eller indirekte gjennom samarbeid med våre forretningsforbindelser.

Banken har laget en egen styregodkjent policy og en rutine for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger tilknyttet åpenhetsloven. Blant annet omtales det hvordan Banken skal gjøre risikobaserte aktsomhetsvurderinger knyttet til egen virksomhet og forhold knyttet til Bankens leverandører. Banken har i tillegg en rekke styringsdokumenter for ulike virksomhetsområder som også beskriver hvordan Banken retter oppmerksomhet rundt forhold som omtales i denne loven.

Tilnærmingen er risikobasert, og OECD anbefaler i sine retningslinjer å prioritere arbeidet basert på sannsynlighet/omfang og alvorlighet for en slik negativ påvirkning. I tillegg hensyntas viktigheten av aktuelle leverandører og realisme i muligheten for påvirkning. Metoden for å avdekke risiko skjer gjennom:

  • Karlegging av eventuell negativ påvirkning eller skade forårsaket av egen virksomhet, hos leverandører eller andre forretningspartnere
  • Oppfølging av leverandører og aktivt jobbe for å stoppe, forhindre og/eller redusere negativ påvirkning virksomheten måtte ha
  • Overvåking av i hvilken grad (om noen) innførte tiltak har ønsket effekt
  • Kommunisere hvordan påvirkningen skjer og resultater
  • Aktivt bidra til å forbedre forhold underveis

Ut fra disse kriteriene er risikovurderingen preget av at Bankens nedslagsfelt er nasjonalt og følgelig oversiktlig når det gjelder anstendige arbeidsvilkår og menneskerettigheter. Vurderingene er konsentrert om egen virksomhet samt vurdering av de viktigste leverandørene. I takt med økt erfaringsgrunnlag vil vurderingene bli mer omfattende.

I forbindelse med sitt arbeid knyttet til kredittbehandling og kjenn-din-kunde, foretas det også kartlegging av iboende risiko for ulike former for potensiell negativ påvirkning som for eksempel hvitvasking, korrupsjon mm. I tillegg forventes det at alle kunder og leverandører forholder seg til aktuelle lover og forskrifter.

Bankens målsetting er å påse at virksomheten tilfredsstiller krav og oppfølging slik disse er nedfelt i åpenhetsloven. Banken er bevisst på viktigheten av at alle tar et selvstendig ansvar for egen eventuell negativ påvirkning, og at hver og en kan søke å bruke sin påvirkningsmulighet for å få til en ønsket endring. Det er vanskelig å fullstendig eliminere all risiko i leverandørkjeden, men i forbindelse med redegjørelsesplikten er bevisstheten økt både i Banken og hos Bankens samarbeidspartnere og leverandører.

Risikoviljen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er lav.

Resultat av aktsomhets­vurderingen

Omfanget av vurderingene rundt anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter er knyttet til Bankens egen virksomhet, virksomheten hos våre mest sentrale leverandører, og leverandører med høyere sannsynlighet og/eller konsekvens for mangler i slike forhold. Disse er Bankens kjernebankleverandør, leverandør og drifter av servere og sikkerhetstjenester, og leverandør av kundeløsninger og arkiv. Dette inkluderer også enkelte leverandører som Banken har innen serviceyrker.

Selve aktsomhetsvurderingen er gjort skjematisk på basis av Bankens eget aktsomhetsvurderingsskjema, gjennom samtaler eller innhentning av data fra respektive leverandørers nettsider. Med Bankens relativt begrensede ressurser og hensyntatt at nedslagsfeltet i all hovedsak er innenlandsk, vurderes dette som en risikobasert tilfredsstillende tilnærming for årets gjennomgang.

Bankens samarbeidspartnere og leverandører er virksomheter som selv har en økende bevissthet og aktiv holdning knyttet til disse temaene. Banken velger samarbeidspartnere som er kvalitetsbevisste og som har et godt renomme innenfor sin sektor. Nødvendige tilpasninger og stadige forbedringer for å levere best mulige løsninger skjer i et kontinuerlig samarbeid med disse. Banken erkjenner at arbeidet er en kontinuerlig forbedringsprosess, men opplever at en gradvis utvidelse av utvalget er en god metode for å gjøre hensiktsmessige vurderinger.

Det er ikke gjort funn som tyder på at Banken faktisk har forårsaket eller bidratt til negativ påvirkning, eller at det foreligger vesentlig risiko for at slikt oppstår. Bankens egen virksomhet foregår i det vesentligste i Norge, og Banken har utarbeidet en rekke rutiner og arbeidsprosesser som ivaretar krav i åpenhetsloven.

Leverandørenes virksomhet er i all hovedsak innenfor EU/EØS-området. Det er ikke avdekket at leverandører har produksjon av varer eller tjenester produsert av enkel arbeidskraft i land med svak beskyttelse av rettigheter, eller med kjent forekomst av barnearbeid, tvangsarbeid, diskriminering ol. Banken er klar over at enkelte av sine kjøpte tjenester typisk kan være utsatt for dårligere arbeidsforhold, men har vurdert det til at valgte leverandører ikke innehar tilfeller av slike forhold.

Vi konstaterer at det er ulikt detaljnivå i hvordan de enkelte leverandører forholder seg til aktsomhetsvurderingen i egen verdikjede, men at arbeidet er betydelig forbedret etter lovens inntreden. Bakgrunnen har nok grunnlag i ulik ressurssituasjon og en viss usikkerhet med hensyn på hvor «langt ned» i verdikjeden man skal gå for å avdekke risikoer. Vi legger til grunn at presisjonsnivået vil løfte seg etter hvert som virksomhetene offentliggjør flere vurderinger.

For Banken har gjennomgangen medført en økt bevissthet rundt temaet, og opplever at Bankens leverandører har løftet dette arbeidet vesentlig og rapporterer ambisjoner, funn og redegjørelser på egen og sine leverandørers vegne. Bankens påvirkningsmulighet er fortsatt beskjeden, men i tråd med lovens hensikt danner bevissthet forutsetningen for å kunne påvirke i en ønsket retning.

I Bankens løpende gjennomgang med de viktigste leverandørene er forhold etter åpenhetsloven et eget agendapunkt. Omfanget av denne gjennomgangen er avhengig av Bankens aktsomhetsvurdering av leverandøren. Kontrakter med selskaper som ikke følger opp avvik innen rimelig tid vil kunne termineres.

Banken vil til enhver tid tilstrebe å være åpen om sitt arbeid hva gjelder aktsomhet og at spørsmål knyttet til vesentlige funn og risikoer blir besvart løpende, og rapportert årlig. Banken kan kontaktes på samfunnsansvar@ncbank.no angående slike forhold.


Oslo, 19. juni 2025

Styret
Elektronisk signert