Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene innen bank. Finner du ikke det du leter etter? Ta kontakt.

Er Nordic Corporate Bank medlem av Bankenes sikringsfond?

Ja, vi er en norsk bank og medlem av Bankenes sikringsfond. Etter loven er innskudd garantert av sikringsfondet med inntil 2 millioner kroner i sum for den enkelte innskyter. Maksimumsbeløpet på 2 millioner kroner gjelder selv om innskyteren har flere kontoer i banken. I tillegg omfatter innskuddsgarantien innskudd i sin helhet som er gjort de seneste 12 månedene knyttet til visse livshendelser, eksempelvis salg av bolig.

Hvordan blir jeg kunde i Nordic Corporate Bank?

Velg «Bli kunde» oppe til høyre på hjemmesiden og fyll inn relevant informasjon og avslutt med å signere elektronisk med din BankID du har fra annen bank.

Må jeg ha BankID for å bli kunde?

Den enkleste og mest effektive måten å bli kunde er med BankID. Om du ikke har BankID, kan du bestille dette i din hovedbank.

Utsteder Nordic Corporate Bank BankID?

Nei, vi har ikke løsning for å utstede BankID.

Kan jeg signere avtaler med BankID på mobil?

Ja, så lenge du har dette knyttet opp mot din BankID. Ta kontakt med utsteder av din BankID for eventuelt å få tilgang til BankID på mobil.

Hva er brukernavnet mitt?

Ditt brukernavn er ditt fødselsnummer (11 siffer).
Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummer med 00 foran.

Koster det noe å opprette konto?

Det koster ingenting å opprette konto hos oss, og det koster heller ikke noe å få tilgang til nettbank.

Kan jeg opprette konto selv i nettbanken? 

Nei, du må ta kontakt med oss så vil vi opprette bankkonto for deg.

Hvor lang tid tar en overføring fra min konto i NCB til konto i annen bank?

Det kjøres overføringer 5 ganger daglig etter følgende plan mellom norske banker, mandag til fredag:

Registrert
Hos mottaker
03:00-07:30
10:00
07:30-10:00
12:00
10:00-12:00
14:00
12:00-14:00
16:00
14:00-03:00
07:00*
* Mandag ca. kl. 08:00.

Fristene gjelder virkedager. Siste frist for å gjennomføre en betaling før en helg (fridag) er kl. 14:00 dagen før.

Generelt om betalingsfrister

Merk at fristene ikke er absolutte. Tidspunkt for mottak er veiledende og vil variere fra bank til bank. Hvis tidspunktet for betalingsmottak er viktig, anbefales det at registreringen av betalingen er ferdig gjennomført noen minutter før de ovenfor nevnte tidspunktene.

Har Nordic Corporate Bank bankkort/Visakort?

Nei, vi utsteder ikke Visakort.

Hva er CRS?

Norge har, i fellesskap med medlemmene av OECD, undertegnet en avtale om Common Reporting Standard (CRS). Det innebærer at dersom en kunde har en skattemessig tilknytning til et annet land enn Norge, er banken forpliktet til å rapportere innskuddsbeløp og opptjente renter til norske skattemyndigheter. Norske skattemyndigheter utveksler denne informasjonen med medlemmene av CRS i samsvar med de nye reglene.

Hva er FATCA?

Norske myndigheter har pålagt alle norske finansinstitusjoner å registrere og rapportere kunder som er amerikanske statsborgere, og/eller personer med skatteplikt til USA, gjennom Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Reglene skal sørge for at amerikanske skattemyndigheter får opplysninger om eiendeler som tilhører personer og selskaper som er skattepliktige til USA, slik at disse ikke unndras amerikansk beskatning.

Hva er gyldig legitimasjon?

Gyldig legitimasjon er:

  • BankID
  • Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av EØS 

Hvordan logger jeg inn i nettbanken?

Velg «Logg inn» i høyre hjørne på hjemmesiden. Deretter vil du bli bedt om å identifisere deg selv med BankID og du vil få tilgang til din nettbank.

Logg inn er likt for både private- og nærings kunder.

Hvor stort beløp kan jeg overføre i nettbanken?

Du kan overføre inntil 3 millioner kroner i nettbanken din.

Hva er mitt IBAN nummer?

Du finner ditt IBAN nummer på kontoutskriften, eller under kontovilkår, i nettbanken.